Den rigtige måde at ansætte på
Den måske vigtigste beslutning, som en leder kan træffe, er, hvem der skal ansættes. Den rigtige person kan være med til at føre holdet til nye højder, mens den forkerte person kan trække hele gruppen ned. Da så meget afhænger af denne ene beslutning, er det vigtigt at tage sig tid til at vurdere alle kandidaterne omhyggeligt. Det betyder, at man skal se ud over kvalifikationer og erfaring for at se, om de også har den rette personlighed og indstilling til jobbet. Det kan være nyttigt at foretage telefon- eller videointerviews først for at få en bedre fornemmelse af hver enkelt kandidats kommunikationsstil og tankegang. først derefter bør lederne invitere deres bedste kandidater til et personligt interview. Ved at tage sig tid til at ansætte med omhu kan lederne give deres team gode forudsætninger for at få succes.
Hvordan holder man det bedste jobinterview som arbejdsgiver?
Når du skal ansætte nye medarbejdere, er jobsamtalen et af de vigtigste værktøjer, du har til rådighed. Det giver dig ikke kun mulighed for at vurdere en kandidats kvalifikationer og færdigheder, men det giver dig også mulighed for at lære vedkommende at kende på et personligt plan og afgøre, om han eller hun vil passe godt ind i din virksomhed.
Det er dog ikke altid let at gennemføre en vellykket jobsamtale. For at få mest muligt ud af dine samtaler er der et par ting, du som arbejdsgiver bør huske på. Her er et tip til, hvordan du holder den bedste jobsamtale:
1. Forbered spørgsmålene på forhånd: En af de værste ting, du kan gøre under en jobsamtale, er at stille kandidaten et spørgsmål, som du allerede burde kende svaret på. Det får dig til at virke uforberedt og uprofessionel. Tag dig i stedet tid til at forberede en liste med spørgsmål på forhånd, og sørg for, at du har en god forståelse af den rolle, du ansætter til.
Læs mere hos shortlist.